www.motohalda.pl

MENU
  • Czy będzie kolejna edycja Motohałdy?
  • Legalne trasy motocyklowego enduro - problemy
  • Czy enduro szkodzi środowisku?
  • Mistrzostwa i Puchar Polski enduro
  • Kontakt

Motohałda – najlepsze polskie zawody enduro

Czy będzie kolejna edycja Motohałdy?
Legalne trasy motocyklowego enduro - problemy
Czy enduro szkodzi środowisku?

Klasy motocykli w zawodach enduro

Zawodnicy biorący udział w Mistrzostwach Polski enduro rywalizują w kilku klasach sprzętowych, w zależności od posiadanego motocykla i pojemności jego silnika. Poniżej przedstawiamy oficjalny podział klas enduro.

Jakie motocykle mogą startować w zawodach enduro? Podział klas.

Enduro jest bardzo otwartą dyscypliną motosportu, mogą startować w niej posiadacze motocykli o bardzo zróżnicowanych pojemnościach. Swoją przygodę z tym sportem w ramach oficjalnych zawodów juniorskich, można rozpocząć już w wieku 13 lat. Największe i najmocniejsze motocykle startujące w enduro, oczywiście przeznaczone dla bardzo zaawansowanych zawodników, mają pojemność silnika przekraczającą 600ccm.

Kategorie juniorskie zawodów enduro zaczynają się już od wieku 13 lat. W ramach tzw. klasy „Młodzik”, startować mogą nastolatkowie nieprzekraczający jednak 17 roku życia. Adepci muszą posiadać kartę motorowerową oraz odpowiednio przystosowany sprzęt, czyli motocykl, a właściwie motorower z silnikiem o pojemności mniejszej niż 50ccm.

Zanim młodzik weźmie udział w zawodach dla dorosłych, może jeszcze (do ukończenia 23 roku życia) próbować swoich sił w klasie Junior, gdzie nie obowiązuje podział ze względu na pojemności silnika motocykla. Jest to jedyna w swoim rodzaju klasa, gdzie spotkać można zawodników rywalizujących na skrajnie różnych rodzajach motocykli enduro.

W klasie E1 spotkamy motocykle dwusuwowe o pojemności do 125ccm oraz czterosuwowe o pojemności do 250ccm. Od tej kategorii nie obowiązują już żadne ograniczenia wiekowe.

Klasa E2 to z kolei motocykle dwusuwowe o pojemności silnika w granicach 175-250ccm oraz czterosuwowe od 290 do 450 ccm. Klasa E3 to już potężniejsze maszyny – dwusuwy od 290 do 500ccm oraz czterosuwy od 450 do 650ccm.

W zawodach enduro mogą startować także quady. W tej osobnej klasie wyścigów nie ma podziału na pojemności silnika, ale do oficjalnych startów mogą zostać dopuszczone tylko quady z napędem na jedną oś.

Aby startować we wszystkich powyższych klasach (z wyjątkiem klasy Młodzik), konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii A.

Zawody enduro – podział na kategorie

Sztywny podział klas obowiązuje w oficjalnych zawodach takich jak np. Mistrzostwa Polski Enduro. Imprezy nie posiadające takiej rangi często dzielą zawodników na kategorie w inny sposób. Zależne jest to od organizatora, liczby zawodników i wyznaczonej trasy. Zdarza się, że w tym samym wyścigu rywalizują ze sobą posiadacze skrajnie różnych typów motocykli (zwłaszcza, jeżeli zawody nie mają statusu oficjalnych). Organizacja przejazdów enduro w Polsce jest obecnie utrudniona z wielu względów, które omawiamy tutaj. Mimo to, ta dziedzina motosportu zjednuje sobie coraz większą liczbę adeptów w naszym kraju.

  • Enduro – poradnik dla początkujących
  • Klasy motocykli w zawodach enduro
  • Enduro – wybór motocykla
motohalda.pl